Apelul 1
Apelul 1 este destinat ONG-urilor cu experiență, care pot derula inițiative ample și de impact, abordând probleme sistemice și contribuind la consolidarea participării civice la nivel național și/sau regional.
Ce domenii de intervenție sprijină Apelul 1?
Informații cheie despre Apelul 1
Alocarea financiară pentru proiectele din Apelul 1
7.000.000 CHF
Valoarea granturilor (minimum și maximum)
între 500.000 CHF - 1.500.000 CHF
Durata proiectelor (minimum și maximum)
între 24 - 32 luni
Data limită de aplicare
30 iunie 2025, ora 16:00 (ora României)
Alocarea financiară pentru Ariile Tematice
Combaterea discriminării și excluziunii sociale
2.500.000 CHF
Protecția biodiversității și a drepturilor de mediu
1.800.000 CHF
Transparența media și jurnalismul de investigație
1.000.000 CHF
Asistență acordată victimelor violenței
1.700.000 CHF
Cine poate aplica?
Acest apel se adresează organizațiilor neguvernamentale și nonprofit care au experiență relevantă în Ariile Tematice vizate și capacitatea de a implementa proiecte cu impact național și/sau regional.
Pentru a consulta criteriile de eligibilitate este necesară parcurgerea integrală a Ghidului Solicitanților.
Numărul de parteneri solicitați pentru aplicare:
- pentru granturile între 500.000 CHF și 1.000.000 CHF – 1 Solicitant și minimum 1 Partener
- pentru granturile între 1.000.001 CHF și 1.500.000 CHF – 1 Solicitant și minimum 2 Parteneri
Excepție: în cazul în care Solicitantul este o Federație înregistrată legal, parteneriatul nu este obligatoriu.
Pregătirea propunerilor
Pentru a pregăti propunerea de proiect și pentru a vă asigura că îndepliniți condițiile de eligibilitate este obligatoriu să consultați:
- Ghidul Solicitanților – documentul care cuprinde detalii despre criteriile de eligibilitate, procedura de aplicare și evaluare și Ariile Tematice
Calendarul Apelului 1
Data
Etapa
Deschiderea procesului de aplicare
Data limită pentru transmiterea Notelor Conceptuale
Anunțarea rezultatelor finale în urma procesului de selecție pentru Notele Conceptuale
Dezvoltarea și aprobarea Propunerilor Complete
Începerea implementării proiectelor
Cum aplici?
Procesul de aplicare este structurat în două etape.
Etapa 1 – Depunerea Notei Conceptuale
În prima etapă, Solicitanții trebuie să depună:
- Formularul de aplicare – Nota Conceptuală – (Anexa 1), care oferă o imagine de ansamblu asupra proiectului
- Declarația de eligibilitate (Anexa 4)
Ce trebuie să conțină Nota Conceptuală?
- Descrierea problemei abordate și a contextului proiectului
- Obiectivele propuse și rezultatele așteptate
- Activitățile principale și metodologia de implementare
- Suma finanțării nerambursabile solicitate
Notele Conceptuale se depun exclusiv online, prin intermediul platformei:
Etapa 2 – Depunerea Propunerii Complete
Dacă proiectul este selectat în prima etapă, Solicitantul va fi invitat să depună o Propunere Completă, care include un plan de implementare, impactul așteptat, bugetul detaliat și planul de comunicare.
Această etapă include sesiuni de consultanță și feedback oferite de experți ai Programului, pentru a ajuta ONG-urile să își detalieze propunerile înainte de selecția finală.
Documente necesare în etapa a doua:
- Formularul de aplicare– Propunerea Completă (Anexa 2)
- Bugetul proiectului (Anexa 3a)
- Planul de comunicare (Anexa 5)
Propunerile Complete se depun exclusiv online, prin intermediul platformei:
Descărcați și consultați documentele obligatorii necesare și cele de suport pentru pregătirea propunerii de proiect
Documente pentru etapa 1:
Documente pentru etapa 2:
Ghid privind indicatorii de Program - disponibil în curând
Ghid de comunicare și informare - disponibil în curând
Întrebări frecvente
În cadrul Apelului 1 poţi aplica cu 2 sau mai multe propuneri de proiect, indiferent dacă ești Aplicant sau Partener?
Conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.2.1, o organizație poate depune sau participa la cel mult 1 (o) propunere de proiect în cadrul Apelului 1, în calitate de Solicitant sau de Partener. O organizație nu poate participa la mai mult de o propunere de proiect în nicio calitate. În cazul în care o organizație depășește numărul permis de propuneri de proiect, toate propunerile sale vor fi descalificate și nu vor fi incluse în procesul de evaluare.
Dacă propunerea mea de proiect depusă în cadrul Apelului 1 nu obține o finanțare nerambursabilă în cadrul Programului, mai pot depune o nouă propunere de proiect în cadrul Apelului 2?
Da, în situația în care o propunere de proiect nu este selectată pentru finanțare în cadrul Apelului 1, organizația Solicitantă poate depune o propunere de proiect în cadrul Apelului 2. Însă, conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.2.1, organizațiile selectate și care obțin o finanțare nerambursabilă în cadrul Apelului 1, în calitate de Solicitanți sau Parteneri, nu sunt eligibile pentru a solicita finanțare în cadrul Apelului 2.
Care este perioada de sustenabilitate a unui proiect?
Ghidul Solicitanților nu definește o perioadă de sustenabilitate. Se va avea totuși în vedere faptul că Apelul 1 vizează consolidarea/crearea de parteneriate, mecanisme de cooperarare, proceduri de lucru intersectoriale care sunt fundamentul unor demersuri durabile și sustenabile, adaptabile unor contexte dinamice.
În ce măsură activitățile de advocacy sunt obligatorii?
În cadrul Apelului 1 este obligatoriu ca toate proiectele să includă activități de advocacy. Aceste proiecte vor asigura faptul că ONG-urile continuă să servească drept parteneri relevanți și eficienți pentru guvern, sectorul de afaceri, sindicate și instituții publice în procesul decizional pentru politici și reforme naționale, garantând astfel importanța dialogului cu ONG-urile și prevenind posibile derapaje în ceea ce privește statul de drept și democrația. Intervențiile ar trebui să conducă la schimbări sustenabile, cum ar fi elaborarea și/sau îmbunătățirea de politici/legislație, punerea în aplicare a politicilor/legislației existente (de exemplu, prin abordarea subfinanțării sau a dificultăților în implementarea legislației) și adoptarea de schimbări pozitive în atitudinile și practicile publice.
În etapa a doua, vor fi invitate să detalieze proiectele doar acele Note Conceptuale selectate pentru finanțare?
Notele Conceptuale selectate vor fi în acord cu alocarea financiară disponibilă pentru fiecare Arie Tematică. Astfel, doar Notele Conceptuale selectate vor intra în etapa a doua de elaborare a Propunerilor Complete în vederea finanțării. Numai în circumstanțe excepționale procesul poate fi oprit, iar Notele Conceptuale nu vor fi elaborate în Propuneri Complete și, prin urmare, nu vor fi finanțate.
În cadrul Ariei Tematice 2 sunt 3 tipuri de intervenții. Proiectele trebuie să abordeze separat cele 3 tipuri de intervenție, respectiv câte un proiect pe fiecare tip de intervenție sau putem integra într-un proiect elemente din două sau trei intervenții?
În cadrul Ariei Tematice 2 este obligatoriu ca fiecare proiect să abordeze un singur tip de intervenție conform descrierii din Ghidul Solicitanților, Partea B. Este important să țineți cont de faptul că nu puteți depune decât o singură Notă Conceptuală (indiferent dacă sunteți Solicitant sau Partener).
La Aria Tematica 4 sunt 3 problematici - violența de gen, trafic de persoane și violența împotriva copiilor. Trebuie să atingem toate aceste problematici într-un proiect? Pentru că se menționează că se vor finanța doar 2 proiecte.
Conform informațiilor cuprinse în Ghidul Solicitanților, Partea B, Aria Tematică 4 vizează asistența acordată victimelor violenței (traficul de ființe umane, violența bazată pe gen, violența împotriva copiilor etc.) și exemplifică contexte/tipuri de violență ce pot fi adresate. În cadrul unui proiect, diferite contexte/tipuri de violență pot fi adresate împreună sau separat, sau pot fi incluse și alte contexte/tipuri de violență în funcție de impactul urmărit, respectiv de amploarea sau de gradul de specificitate al impactului vizat. Totodată, sunt stabilite două tipuri de intervenții, dar un proiect poate integra, în complexitatea sa, una sau ambele tipuri descrise. Este important de menționat că în cadrul Apelului 1, o organizație poate depune o singură Notă Conceptuală, în calitate de Solicitant sau Partener.
În cadrul Apelului 2 vor fi abordate aceleași teme?
Pentru Apelul 2 sunt planificate a fi sprijinite două domenii principale: 1) Implicare civică și advocacy – Acțiuni de advocacy și inițiative pentru creșterea implicării cetățenilor și 2) Incluziune socială și acțiuni pentru abilitarea grupurilor vulnerabile – Proiecte pentru sprijinirea grupurilor vulnerabile. Mai multe detalii vor fi disponibile pe website-ul Programului www.romaniaelvetia.ro și în Ghidul Solicitanților pentru Apelul 2 – granturi mici care urmează a fi lansat în toamna anului 2025.
Referitor la activitățile eligibile: cât de mult trebuie să luam în calcul ponderea de activități educaționale/campanii/advocacy/servicii?
Conform informațiilor din Ghidul Solicitanților, secțiunea 2.2, toate proiectele sprijinite în Apelul 1 trebuie să includă campanii de comunicare (advocacy, conștientizare, informare etc.) și activități de Dezvoltare Organizațională și să asume rezultate concrete pentru acestea. Pe lângă activitățile de advocacy, conștientizare și parteneriate, proiectele pot include alte activități relevante, complementare sau de suport. Nu este definită și nici specificată o pondere pentru activitățile prevăzute în cadrul unui proiect, nici din punct de vedere al duratei, nici al numărului de persoane implicate, al rezultatelor sau din punct de vedere al resurselor alocate. Activitățile trebuie să fie coerente, corelate între ele și să contribuie la atingerea Outcome-urilor, output-urilor și a indicatorilor corespunzători, așa cum sunt ei definiți în Ghidul Solicitanților.
Legat de policy making, ce asteptări aveți ca rezultat sau ce policy changes sunt vizate mai exact?
Proiectele sprijinite în cadrul Apelului 1 trebuie să adreseze și să consolideze rolul ONG-urilor în legătură cu elaborarea și/sau îmbunătățirea de politici/legislație, punerea în aplicare a politicilor/legislației existente (de exemplu, prin abordarea subfinanțării sau a dificultăților în implementarea legislației) și adoptarea de schimbări pozitive în atitudinile și practicile publice, în domeniul lor de activitate și/sau pentru crearea unui mediu favorabil implicării civice. În acest context, rezultatele așteptate vizează inițierea sau participarea la consultări cu autoritățile locale, regionale sau naționale, participarea la elaborarea/îmbunătățirea de legi, politici și alte măsuri publice relevante pentru domeniul de activitate și prin implicare civică.
În ce moment este necesar ca organizația mea să fi împlinit 5 ani de la înființare pentru a fi considerată eligibilă pentru Apelul 1?
Conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, pentru a fi considerată eligibilă, o organizație trebuie să funcționeze de minim 5 ani de la înființare la momentul depunerii propunerii de proiect.
În ceea ce privește criteriul de eligibilitate aplicat Solicitanților privind implementarea unui proiect cu un buget de cel puțin 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate, este necesar ca sumele de referință să provină doar din finanțări nerambursabile sau pot fi și sponsorizări sau alte mijloace de finanțare?
Conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, Solicitantul trebuie să demonstreze că a implementat minim 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate. Sumele de referință pot proveni din orice sursă (finanțări nerambursabile, donații, sponsorizări etc.).
În ceea ce privește criteriul de eligibilitate privind implementarea unui proiect cu un buget de minim 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate, Solicitantul trebuie să fi fost lider de proiect sau poate să fi fost și partener?
Conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, Solicitantul trebuie să demonstreze că a implementat minim 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate. Aceasta înseamnă că fie a fost lider de proiect, fie partener.
Activitățile pe care le vom cuprinde în proiect trebuie să aibă exact denumirile din Ghidul Solicitanților pentru a fi eligibile?
Activitățile eligibile enumerate în Ghidul Solicitanților în Partea B: Arii Tematice, sunt cu titlu de exemplu, iar lista nu este exhaustivă și nici obligatorie.
Pentru criteriul de eligibilitate „Minim 1 proiect implementat în parteneriat cu alte ONG-uri din România sau din străinătate", dacă Solicitantul a fost Partener în proiecte relevante din ultimii 5 ani, se consideră îndeplinit criteriul de eligibilitate?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1 B), Solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile legate de vechimea organizației, de experiență în implementarea de proiecte relevante și de restul de condiții specificate la pct a) – i). Faptul că Solicitantul a fost Partener într-un proiect relevant în ultimii 5 ani va fi luat în considerare, iar criteriul este considerat îndeplinit. Eligibilitatea Solicitantului va fi însă stabilită prin îndeplinirea tuturor condițiilor de eligibilitate.
În cadrul Ariei Tematice 1, cele două tipuri de intervenții eligibile (1) consolidarea capacității unui ONG/coaliții/rețele în domeniul reducerii consecințelor negative ale consumului de droguri (harm reduction) și (2) promovarea și apărarea drepturilor omului și combaterea discriminării (cu accent pe grupuri vulnerabile) trebuie abordate împreună într-o singură propunere de proiect sau pot fi tratate separat, în proiecte distincte care vizează doar una dintre cele două direcții?
Propunerea de proiect trebuie să vizeze acel tip de intervenție care este în acord cu nevoile identificate și specificul organizației. Astfel, un proiect poate viza una sau ambele tipuri de intervenții eligibile. Se așteaptă ca proiectele să abordeze cauzele discriminării, obstacolele care apar în aplicarea politicilor adoptate, determinând astfel schimbări sistemice necesare și sustenabile. Este important de menționat că în cadrul Apelului 1, o organizație poate depune o singură Notă Conceptuală, în calitate de Solicitant sau Partener.
Referitor la criteriul de eligibilitate privind deținerea în portofoliu a unor proiecte în valoare de cel puțin 30% din valoarea grantului solicitat prin Apelul 1, la ce perioadă se face referire? Este vorba despre orice moment, de la înființare până în prezent?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, Solicitantul trebuie să fi derulat cel puțin 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate, în ultimii 5 (cinci) ani.
Am reținut că în cazul federațiilor nu este obligatorie stabilirea unor parteneriate, iar colaboratorii au un statut diferit. În această situație, organizațiile membre ale unei federații (entități cu personalitate juridică separată) trebuie să vină ca parteneri pentru a avea buget alocat și pentru a angaja cheltuieli pentru activitățile care se planifică spre derulare la nivel local sau regional?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidului Solicitanților, în cazul în care Solicitantul este o federație înregistrată legal, parteneriatul nu este obligatoriu. Cu toate acestea, o federație poate depune o aplicație în parteneriat cu una sau mai multe organizații neguvernamentale și nonprofit din România sau Elveția. Este posibil ca o organizație membră a federației să aibă rolul de Partener și astfel poate avea buget alocat. Condițiile de eligibilitate pentru Parteneri se regăsesc la secțiunea 2.1.2 din Ghidul Solicitanților. Este însă recomandat ca federația, prin acțiunile incluse in proiect să implice toți membrii, într-un efort comun de schimbări sistemice sustenabile și nu se așteaptă ca o federație să depună un proiect în care toți membrii săi să aibă rol de Parteneri.
GAL-urile - Grupuri de Acțiune Locală - sunt eligibile pentru a depune o propunere de proiect?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, printre criteriile de eligibilitate pe care un Solicitant trebuie să le îndeplinească, se regăsesc: să fie independent de guvern și de alte entități publice, precum și de partidele politice, dar și independent de entitățile comerciale. De aceea, vă recomandăm să verificați dacă organizația dumneavoastră îndeplinește și aceste condiții, așa cum sunt ele definite în secțiunea indicată din Ghid.
Pot exista și parteneri asociați, care nu sunt neapărat implicați în mod direct în proiect? (ex. dacă alegem să lucrăm cu Inspectoratele școlare, am putea să le includem ca parteneri asociați?)
Parteneriatele cu alte entități decât ONG-uri nu sunt eligibile și nici nu există termenul de Partener asociat în cadrul acestui Program. Cu toate acestea, colaborările în implementarea proiectului cu alte entități care demonstrează valoarea adăugată și contribuie la succesul acestuia, pot fi luate în considerare.
Dacă în cadrul ONG-ului, sunt mai multe programe care se desfașoara an de an, iar contractele de sponsorizare sunt dedicate acelor programe, se poate considera îndeplinit criteriul „1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării”?
Criteriul de eligibilitate pentru Solicitant, așa cum apare în Ghidul Solicitanților, secțiunea 2.1.1, se referă la minim 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate. Astfel, Solicitantul trebuie să demonstreze că este vorba despre un proiect specific, înțeles ca un set de activităţi bine definite şi corelate, care conduc la rezultate concrete într-un interval de timp bine definit și care are un buget alocat corespunzător.
În ceea ce privește criteriul de eligibilitate „1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării”, acel proiect trebuie să fi avut finanțare externă, printr-un program de granturi sau se poate să fi fost susținut din bugetul propriu?
Conform informațiilor din Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, Solicitantul trebuie să demonstreze că a implementat minim 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate. Sursa finanțării acestui proiect poate fi diversă (finanțări, donații, sponsorizări etc.).
Procentul de 30% din valoarea finanțării se aplică la nivelul întregului proiect sau este calculat separat, în funcție de bugetul fiecărui Partener?
Conform informațiilor din Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.1.1, Solicitantul trebuie să demonstreze că a implementat minim 1 proiect cu un buget de minimum 30% din valoarea finanțării nerambursabile solicitate. Sumele de referință sunt pe proiect, indiferent de rolul pe care prezentul Solicitant l-a avut în proiect (fie Solicitant sau Partener).
Parteneriatul cu organizaţii din Elveția este punctat suplimentar în comparaţie cu propuneri de proiecte care nu implică un astfel de parteneriat?
Parteneriatele cu organizații din Elveția nu sunt obligatorii, dar sunt încurajate și apreciate dacă acestea contribuie la îmbunătățirea cooperării și crearea de rețele între ONG-uri.
Mai mult, conform grilei utilizate în etapa de evaluare tehnică şi financiară, care se regăsește în Ghidul Solicitanților, la secțiunea 3.1.2, se pot obține maximum 3 puncte dacă proiectul este propus în parteneriat cu o organizație elvețiană și conduce, implicit, la consolidarea cooperării elvețiano-române.
Parteneriatul cu instituții publice este eligibil?
În cadrul Apelului 1, parteneriatul este limitat la altă (alte) organizație (organizații) neguvernamentală(e) și nonprofit din România și/sau Elveția. Parteneriatul cu instituții publice nu este eligibil. Este încurajată însă implicarea instituțiilor publice în calitate de Colaboratori, fără ca acestea să aibă buget alocat în cadrul proiectului.
Este eligibil ca Partener un membru al unei federații care depune o propunere de proiect în calitate de Solicitant?
O organizație care face parte dintr-o federație legal constituită, în calitate de membru al acesteia, poate fi Partener într-un proiect depus de federația respectivă dacă statutul federației nu are o restricție în acest sens, iar organizația îndeplinește, individual, criteriile de eligibilitate pentru Parteneri regăsite în secțiunea 2.1.2 din Ghidul Solicitanților.
Este obligatorie depunerea unui proiect în parteneriat cu o organizație din Elveția?
Parteneriatele cu organizații din Elveția nu sunt obligatorii, dar sunt încurajate și apreciate dacă acestea contribuie la îmbunătățirea cooperării și crearea de rețele între ONG-uri.
Mai mult, conform grilei utilizate în etapa de evaluare tehnică şi financiară, care se regăsește în Ghidul Solicitanților, la secțiunea 3.1.2, se pot obține maximum 3 puncte dacă proiectul este propus în parteneriat cu o organizație elvețiană și conduce, implicit, la consolidarea cooperării elvețiano-române.
Vă rugăm să ne spuneți dacă aveți o listă de ONG-uri elvețiene eligibile cu care ne puteți ajuta?
În acest moment nu avem o listă cu ONG-uri din Elveția, dar pentru a vă putea ajuta cu informații, vă rugăm să ne trimiteți un email (la una din adresele de contact specificate în Ghidul Solicitanților la secțiunea 3.1.1) cu o solicitare mai specifică și noi transmitem mai departe către Partenerul elvețian din consorțiu, KEK-CDC, încercând să obținem informații utile pentru dumneavoastră.
Care este numărul minim de beneficiari direcți?
În Ghidul Solicitanților nu se precizează un număr minim de beneficiari per proiect. Numărul beneficiarilor trebuie să fie realist și în concordanță cu activitățile și anvergura proiectului.
Reprezintă numărul persoanelor implicate în grupul țintă un criteriu de departajare în etapa de evaluare?
„Ghidul Solicitanților nu stabilește un număr minim de beneficiari direcți în cadrul unui proiect. Numărul beneficiarilor este stabilit de fiecare Solicitant luând în considerare factori precum activitățile în care sunt implicați beneficiarii, rezultatele obținute în urma implicării acestora, calitatea intervenției, eficiența și eficacitatea intervenției pentru beneficiarii precizați etc.
Procedura de evaluare a Notelor Conceptuale este inclusă în Ghidul Solicitanților la secțiunea 3.1.2 și cuprinde criteriile de evaluare avute în vedere.”
Pe lângă categoriile menționate în Apelul 1 (grupuri vulnerabile, factori decizionali), este eligibil să includem și alte tipuri de grupuri țintă, cum ar fi cadrele didactice, în măsura în care aceștia contribuie la atingerea obiectivelor intervenției, putând fi considerați reprezentanți ai mediului academic?
Grupurile țintă se referă la grupurile de persoane sau comunitățile care sunt vizate și sprijinite în cadrul proiectelor propuse. În Ghidul Solicitanților, la secțiunea 1.3, sunt menționate principalele categorii considerate relevante pentru a fi abordate în vederea atingerii celor două Outcome-uri ale Programului. În funcție de specificul proiectului, însă, pot fi vizate și sprijinite diferite grupuri sau comunități identificate și demonstrate ca fiind relevante pentru Outcome-uri, Aria tematică, contextul și activitățile propuse, fără să fie necesară asimilarea cu una dintre categoriile menționate în Ghidul Solicitanților.
Categoriile de migranți sunt eligibili?
Ghidul Solicitanților, în secțiunea 1.3, exemplifică categorii de persoane și comunități relevante pentru atingerea Outcome-urilor, lista nefiind limitată la acestea. De altfel, imigranții, refugiații sau solicitanții de azil sunt incluși în categoria grupurilor vulnerabile. În general, în funcție de specificul proiectului, pot fi vizate și sprijinite diferite grupuri și comunități identificate și demonstrate ca fiind relevante pentru Outcome-uri, Aria Tematică, context și activitățile propuse.
Dacă nu avem un responsabil/expert în achiziții angajat, se poate încheia un contract cu PFA pentru acest serviciu?
În situația în care nu există în cadrul organizației o persoană cu experiență în realizarea achizițiilor, se pot subcontracta aceste servicii unei firme/PFA.
Este nevoie ca și Partenerul să bugeteze un responsabil financiar?
Poziția de responsabil financiar nu este obligatorie pentru Partener. Decizia de a bugeta o astfel de poziție trebuie să ia în calcul complexitatea proiectului și suma pe care o va gestiona Partenerul.
Pentru achiziții și atribuiri de contracte în cadrul contractelor de finanțare, ce procedură de achiziții se va aplica?
În cadrul Programului va exista o procedură de achiziții care respectă atât legislația națională, cât și pe cea europeană.
Cheltuieli neeligibile: „TVA care este recuperabilă”. La ce se referă?
În acest caz se referă la TVA care poate fi recuperată de la bugetul de stat prin decontul de TVA de către organizația care a primit finanțare.
Ce tipuri de costuri sunt incluse în cheltuielile indirecte?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidul Solicitanților secțiunea 2.3.3, costurile indirecte sunt acele costuri eligibile care nu pot fi atribuite direct proiectului. Costurile indirecte pot include: parte din cheltuielile sediului – utilități, chirie, întreținere, parte din cheltuilelile administrative – telefonie, internet, costuri salariale parțiale ale personalului administrativ – contabil, secretar/ă, șofer etc.
Dacă apar modificări pe durata implementării se vor putea realiza realocări în cadrul bugetului?
Se vor putea realiza realocări bugetare prin notificări sau acte adiționale. Condițiile în care se vor putea întocmi notificările sau actele adiționale la Contractul de finanțare nerambursabilă vor fi specificate ulterior etapei de aplicare.
Bugetul inițial trebuie să includă o rezervă pentru activitățile de Dezvoltare Organizațională? Sau acest buget se va calcula în etapa a doua și se va adăuga la bugetul transmis în prima etapă?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidul Solicitanților, secțiunea 2.2.3, activitățile de Dezvoltare Organizaționala au rezervat un buget de până la 10% din bugetul total al proiectului care va fi evidențiat în Nota Conceptuală, la secțiunea „Suma finanțării nerambursabile solicitate”. Astfel, suma totală solicitată va include și suma rezervată activităților de DO. Activitățile specifice și costurile aferente vor fi stabilite/detaliate în etapa elaborării Propunerii Complete.
În cazul federațiilor, printre activitățile eligibile se află și scheme de micro-granturi pentru membrii federației, în mod competitiv?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidului Solicitanților, secțiunile 2.2 și 2.3.4, activitățile de refinanțare nu sunt eligibile, iar refinanțările către terțe părți sunt încadrate în categoria costurilor neeligibile. Prin urmare, acordarea de microgranturi pentru membri unei federații, într-un proiect depus de o federație, nu este eligibilă.
Responsabilul de achiziții este poziție obligatorie? Există anumite poziții obligatorii (ofițer comunicare, de exemplu)?
În stabilirea echipei de proiect trebuie avută în vedere complexitatea implementării unui proiect de anvergură, și, în funcție de complexitatea activităților, stabilită echipa necesară pentru asigurarea unei bune desfășurări a proiectului. Este recomandată stabilirea unei echipe de proiect din care să facă parte un manager de proiect, un responsabil financiar, un responsabil de comunicare. De asemenea, este indicat să fie prevăzut un responsabil de achiziții, indiferent dacă acesta va fi angajat sau dacă serviciile respective vor fi subcontractate, în vederea desfășurării achizițiilor în conformitate cu regulile Programului și legislația în vigoare.
Există un procent maxim dedicat salariilor sau costurilor administrative?
În cadrul Programului nu a fost stabilit un procent maxim din bugetul total al proiectului pentru salarii și/sau pentru costurile administrative directe. Totuși, costurile indirecte, care acoperă o parte dintre costurile administrative ale unui proiect, nu pot depăși 10% din totalul costurilor directe ale proiectului.
Legat de serviciile de audit: 1. Aveți în vedere o sumă orientativă pentru valoarea acestora? 2. Pentru un proiect de 24 luni va fi nevoie doar de două rapoarte de audit?
1. În cadrul Programului nu este stabilită o sumă sau un procent specific pentru serviciile de audit. Prin urmare, se recomandă prospectarea pieței înainte de bugetarea acestor costuri. 2. În cazul proiectelor cu durată de 24 de luni, conform graficului de raportare publicat în Ghidul Solicitanților, secțiunea 5.1, vă recomandăm să bugetați minimum trei rapoarte de audit. În situația în care se estimează că prima tranșă va fi solicitată anterior depunerii raportului anual pentru anul 1, atunci se recomandă bugetarea a 4 rapoarte de audit.
Există un cost minim și maxim per oră pentru salariat și pentru experți care poate fi bugetat?
În cadrul Programului, nu au fost prevăzute plafoane minime și/sau maxime pentru salariații sau experții implicați în derularea activităților proiectului. Se recomandă ca în estimarea bugetului proiectului să fie luate în considerare politica de salarizare a organizației sau prețul pieței pentru experții vizați.
Care sunt regulile generale de modificari ale liniilor de buget, în cursul proiectului, dacă se observă nevoi care pot fi acoperite din linii nefolosite?
În decursul derulării proiectului, modificările de buget vor fi reglementate prin Contractul de finanțare nerambursabilă și vor fi posibile în cazuri justificate, în funcție de nevoile identificate. Astfel, unele modificări vor putea fi realizate prin notificare, iar altele prin acte adiționale. Vă recomandăm ca bugetul să fie întocmit pornind de la costuri necesare, realiste și care respectă principiile economiei, eficienței și eficacității.
Costurile cu activitățile de consultanță pentru implementarea proiectului pot fi incluse în categoria costurilor directe la costuri legate de serviciile de subcontractare?
Costurile pentru activitățile de consultanță pentru implementarea proiectului se vor include la capitolul de buget Subcontractare și vor fi bugetate doar dacă sunt strict necesare. Se va avea în vedere că managerul de proiect poate activa în cadrul unui proiect exclusiv în baza unui contract de muncă, iar Solicitantul trebuie să fie direct răspunzător pentru elaborarea și managementul proiectului, fără a acționa ca intermediar.
Costurile cu auditul financiar pot fi gestionate doar de organizația solicitantă pentru întreg proiectul sau e nevoie de buget dedicat pentru fiecare Partener?
Conform informațiilor din Ghidul Solicitanților, secțiunea 5.3, auditurile externe sunt obligatorii, iar costurile aferente sunt eligibile și trebuie incluse în bugetul proiectului. În cazul parteneriatelor cu o organizație din Elveția, auditul este obligatoriu dacă aceasta gestionează un buget de peste 100.000 CHF din bugetul proiectului. În cazul parteneriatelor, costurile de audit pot fi incluse în bugetul fiecărui Partener sau al Solicitantului.
Unde includem costurile de comunicare în cadrul Notei Conceptuale?
Costurile de comunicare, în funcție de tipul acestora, se vor include în capitolul de buget Echipa de proiect (dacă sunt prevăzute costuri de personal) și/sau în capitolul de buget Subcontractare (dacă sunt prevăzute costuri pentru prestări de servicii).
Vă rugăm să ne spuneți care este procentul din grant, care îi revine Partenerului elevețian și sub ce formă poate să o investească în implementarea proiectului?
În cadrul Programului nu există o limitare privind suma din grant care revine fiecărui Partener din România sau Elveția. Aceasta trebuie să fie corelată în mod direct cu implicarea în derularea activităților proiectului.
Vă rugăm să ne spuneți la ce anume se referă activitățile de Dezvoltare Organizatională?
Conform informațiilor cuprinse în Ghidul Solicitanților, secțiunea 2.2.3, activitățile de Dezvoltare Organizaționala au rezervat un buget de până la 10% din bugetul total al proiectului și vor fi stabilite/detaliate în etapa elaborării Propunerii Complete, în cooperare cu Operatorul de Program. Acestea vor avea la bază o auto-evaluare individuală utilizând matricea de dezvoltare organizațională propusă de FDSC, care va permite dezvoltarea unui plan clar de acțiune personalizat, pentru îmbunătățirea capacității organizaționale și care poate cuprinde activități care să vizeze de la procese de planificare strategică până la dezvoltarea resurselor umane.
Vă rog să clarificați dacă bugetul pentru Dezvoltare Organizațională trebuie să fie de maxim 10% sau de fix 10%?
Conform Ghidului Solicitanților, secțiunea 2.2.3, până la 10% din bugetul total al fiecărui proiect trebuie să fie alocat pentru activități de Dezvoltare Organizațională. Astfel, procentul alocat acestei categorii de activități nu poate depăși 10% din bugetul total, dar poate fi mai mic de 10%.
Contact
Dacă ai întrebări sau ai nevoie de suport pentru aplicația ta, echipa noastră este disponibilă pentru a oferi clarificări.
- Întrebările despre Ariile Tematice 1, 3, 4 se pot adresa prin email la cep@fdsc.ro sau la numărul de telefon +40 752 444 305 (Andreea Drăgan, Coordonatoare de Grant)
- Întrebările despre Aria Tematică 2 se pot adresa prin email la mediu_cep@repf.ro sau la numărul de telefon +40 745 524 454 (Csilla Daniel, Coordonatoare de Grant)
- Întrebările strict legate de utilizarea platformei online de aplicare se pot adresa la support@fdsc.ro
APEL 1
APEL 1
APEL 1
APEL 1
Website creat în cadrul Programului de Implicare Civică, sprijinit de Contribuția Elvețiană cu scopul de a reduce disparitățile economice și sociale în UE. Conținutul acestui website nu reflectă în mod necesar poziția oficială a Guvernului Elvețian.
Website creat în cadrul Programului de Implicare Civică, sprijinit de Contribuția Elvețiană cu scopul de a reduce disparitățile economice și sociale în UE. Conținutul acestui website nu reflectă în mod necesar poziția oficială a Guvernului Elvețian.